Permalink

18

Trustpilot – der er noget galt med udregningen af TrustScore!

Trustpilot - Meebox Trustscore

Patrick og jeg har haft en del diskussioner om Trustpilot, som vi anvender i stor stil ifm. Meebox. Kan de betale sig at abonnemere på deres service? Får vi nok ROI? Hvad er alternativerne? Indtil videre er vi nået til den konklusion, at det bedste er at fortsætte samarbejdet med Trustpilot, omend vi ikke altid forstår, hvordan det fungerer…

Det hele går ud på “TrustScore”

Hele formålet med Trustpilot er, at kunder i alverdens butikker og webshops kan skrive en anmeldelse af deres oplevelse hos den pågældende butik hos Trustpilot. Dermed, hvis mange nok gør dette, vil det give et billede af, hvordan butikken opererer og behandler dens kunder. Idéen er hammer god! Giv ros til de dygtige og ris til banditterne.

Når man sidder på den anden side af bordet, som Patrick og jeg gør, så ser man på det med lidt andre øjne. Det handler om:

  • Vi vil gerne selv have en god, men retsvisende(!) score.
  • Vi vil gerne kunne stole på, at Trustpilot sørger for, at vores konkurrenter ikke snyder med deres score, og dermed ser “bedre” ud end os.

I bund og grund, så er Trustpilot (set fra en butiks synspunkt) et markedsføringsværktøj.

Trustpilot selv har skrevet en blog om, hvordan TrustScore og ranking iøvrigt fungerer. Jeg vil med dette indlæg først redegøre for, hvordan det (ifølge dem selv) fungerer, dernæst hvad vi synes om det, og endeligt hvordan jeg mener, at det kan gøres bedre!

Trustpilot er, fra en virksomheds synspunkt, et markedsføringsværktøj! Endda et rigtig godt et, hvis du formår at bruge det korrekt. Vis overfor potentielle kunder, at du behandler de eksisterende kunder ordentligt og med respekt, så vil det helt automatisk give dig endnu flere kunder. Og selvfølgelig gør det også, at man faktisk yder en skide god kundeservice (som igen burde være obligatorisk ifølge min bog).

Sådan udregnes TrustScore

Når du anmelder en butik, giver du en score fra 1 til 5. En butik’s TrustScore udregnes som et kalkuleret gennemsnit af alle anmeldelser, samt påvirkes yderligere af en række parametre såsom: Antallet af anmeldelser, hver anmeldelses alder, troværdighed af anmelderen og “andet”.

Et enkelt review påvirker ikke score lige så meget, som rigtig mange reviews – det siger sig selv. Men hvis en butik har en høj score (lad os sige 9,2), så kræver det måske kun én 1-stjernet at gå til 9,1, hvorimod det vil kræve 10 5-stjernede at gå til 9,3.

Anmeldelsers værdi forfalder endvidere med tiden. En helt ny anmeldelse er klart mest værd, og en anmeldelses indflydelse på den samlede score falder over tid. Efter 30 måneder har en anmeldelse ingen indflydelse på en butiks TrustScore overhovedet (den vises dog stadig på listen). Det er sådan set også okay, for en butiks kundeservice kan se anderledes ud i dag, end for 30 måneder siden (både til den gode og dårlige side), så det tvinger butikken til at holde sig oppe på dupperne og altid levere god service (hvilket igen jo burde være en selvfølge!).

Derudover forsøger Trustpilot også at inkludere anmeldelser af en butik fra ander kilder (såsom Pricerunner osv). De vægter dog mindre end anmeldelser skrevet direkte på Trustpilot (igen fair nok, troværdigheden kan jo ikke vægtes på samme måde).

We need enough data to soundly make bold claims about the customer satisfaction. A single angry customer can make her voice heard on Trustpilot but not rip an entire business apart. Or put another way: the TrustScore is the wisdom of the crowd concentrated into a single number.

Ovenstående er fra bloggen omkring hvordan TrustScore udregnes. Det er især den påstand, som jeg lidt senere vil angribe.

Derudover skriver Trustpilot, at ikke alle parametre er fortalt om, da de frygter det kan føre til snyd. Hvilke det er, kan vi kun gisne om. Personligt tror jeg, at de også vægter på ting såsom ip-adresser (har samme IP skrevet mange anmeldelser?), personlige relationer (er alle, som har skrevet en anmeldelse, venner med ejeren af butikken på fx Facebook?) og lignende. <off-topic>Senere kommer jeg med en række blogs omkring hvor meget Internettet egentlig ved om dig – hvilket blandt andet er grundlæggende for, at Trustpilot har mulighed for, at lave den slags undersøgelser af indbyrdes venneforhold mv.</off-topic>

Det mærkelige her…

Jeg synes alt i alt, at Trustpilot har fundet en nogenlunde fornuftig måde at udregne TrustScore på. Bevares, det har taget nogen år at nå hertil, men det går den rigtige vej. Derudover har de fundet en (også nogenlunde fornuftig) metode at sikre sig imod snyd og falske anmeldelser. Trustpilot har tidligere været i Kontant på DR1, fordi det angiveligt var meget let at snyde med anmeldelserne, og at troværdigheden af Trustpilot, set fra en kunde’s synspunkt derfor stort set var lig nul. Metoderne til at snyde var mange og målet var klart: Få din butik til at se bedre ud, end den er, for at få flere kunder.

Vores holdning er dog meget klar på det punkt. Alle skal have lov til at skrive præcist, hvad de mener om Meebox. Glade eller knap så glade. Er der nogen, som er knap så glade, tager vi selvfølgelig kontakt til dem og forsøger at løst den tvist, der måtte være årsag til, at de ikke er så glade. Win/win.

Som sagt synes jeg overordnet set, at det fungerer. Der bliver udregnet en TrustScore som er et vægtet gennemsnit af anmeldelserne, de forskellige parametre indregnes og man får en fin TrustScore, udfra hvilken man kan måle sig op imod sine konkurrenter.

Nu til det mere mærkelige…

Trustpilot - Webhoteller

Tjek så det her… Meebox har tidligere ligget nr. 1 med en score på 9,6. Så fik vi nogle knap så gode anmeldelser (nogle af disse var også berettiget, bevares – dog ikke alle i vores øjne, men sådan er det jo) som smed os ned på 9,3 som vel egentlig er en meget fair score for Meebox (selvom jeg gerne så den lå lidt højere). Her er så det, som undrer Patrick og jeg rigtig meget:

Hvordan kan et firma, som har 27, 35 eller 36 anmeldelser, have en bedre score end et firma, som har over gode 400?

Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at én 1-stjernet anmeldelse på Trustpilot sender os på 9,2 eller 9,1, mens vi nu har fået over 10 5-stjernede i streg, men stadig befinder os på 9,3. Selv hvis vi fik 27 5-stjernede i streg (det samlede antal, som Abakomp har), tvivler jeg på, at vi ville hoppe op over dem.

Vores ændringsforslag

Der er – i vores øjne – noget som ikke hænger sammen, når et firma med 27 eller 35 gode anmeldelser totalt set kan have en bedre score, end et firma med 400 gode anmeldelser (nu trak jeg 36 fra, fordi der også er nogle 2, 3 og 4-stjernede imellem vores, men ca. 400 af de helt gode har vi vel!).

Der skal laves en ændring, så antallet af anmeldelser med samme rating også vægter i den samlede score. På samme måde som én dårlig kan have så stor indflydelse på den samlede Trustscore, bør man få “point” for at samle 400 5-stjernede.

Da jeg ikke kender den præcise algoritme, som bruges til at udregne en TrustScore i dag, kan jeg ikke komme med konkrete eksempler på, hvordan det bør implementeres. Men en løsning i stil med, at en konstant ganges med på gennemsnittet afhængigt af antallet af hhv. 5, 4, 3, 2 og 1- stjernede anmeldelser, ville betyde, at det faktisk ville betale sig at lægge den store indsats, som Trustpilot kræver.

Jeg mener fx. ikke, at det giver et retsvisende billede af kundeservice, at Meebox ligger nr. 9 i vores kategori. Mine briller er selvfølgelig nok lidt farvede. Ikke desto mindre mener jeg ikke at det er et retsvisende billede.

Hvad så nu?

Jeg er bare kunde hos Trustpilot, så der sker formodentlig ikke en pind. Men jeg prøver da! Jeg håber, at jeg kan nå igennem til dem, og de vil lytte til de forslag jeg kommer med. Patrick og jeg har trods alt været kunder derinde i en god håndfuld år efterhånden, så vi har en del erfaringer med Trustpilot set fra en kundens synspunkt.

En anden mærkværdig hændelse jeg har set på Trustpilot (som jeg lige kom i tanke om på falderebet)… En af vores konkurlegaer lå i midterfeltet og gjorde tydeligvis ikke noget ud af Trustpilot. De leverer fin service, men fordi de ikke selv markedsførte deres tilstedeværelse på Trustpilot, var det primært nogle få små-sure og mellem-tilfredse kunder der havde fundet vej til Trustpilot. Men pludselig en dag (i bedste eventyrstil) skete der noget. Først en, så to, så ti! Og over den næste uge knap 100 5-stjernede anmeldelser i streg. Hold da fast! Jeg ved ikke, hvad der skete inde “bagved”, men man fristes til at tro, at virksomheden havde sendt en mail til sine kunder med noget alá: “Hej, skriv noget pænt om os på Trustpilot, så får du XX” eller “(…) deltager i konkurrencen om X”. Resten er fortalt.

Jeg synes ikke det er god karma, når man frister med konkurrencer eller ekstra gratis ydelser/service til gengæld for en god anmeldelse. Det er, om ikke umuligt, så sindssygt svært for Trustpilot at sikre sig imod! Men alligevel noget, som virker en smule bemærkelsesværdigt.

Held og lykke, Trustpilot!

Trustpilot er et fantastisk koncept og en genial idé! De skal arbejde videre, blive ved med at udvikle konceptet og lytte til den slags feedback, som jeg giver ovenfor. Jeg er selv glad for Trustpilot, det samme er Patrick (det meste af tiden), og vi bruger det aktivt fordi vi kan se, at det giver resultater.

Jeg siger ikke, at Meebox skal være nr. 1. Det ved jeg godt, at det er der en håndfuld andre, som yder lige så god service som os, som kan være – det er helt ok! Men jeg gider simpelthen ikke bruge tid på at irritere mig over, at et firma med 27 anmeldelser kan have en højere rating, end et med > 400 gode.

Author: Anders Eiler

Anders er serie-iværksætter, programmør og teknisk chef hos Meebox. Uddannet cand.polyt ved Aalborg Universitet og tosset med det meste sport.

18 Comments

  1. Hej Anders

    Fedt indlæg med rigtig gode pointer. Fuldkommen hjernedød måde at indexere de dømte på listen.

    Fra mig for du 10 af 10 stjerner for et velskrevet indlæg… selv om du ikke kan bruge det på trustpilot 🙂

    Mvh Boysen

    • Tusinde tak, Kenneth! Det sætter jeg pris på! Så må vi se, om TP vender tilbage. Nu har jeg haft fat i dem på twitter. Det ville være friskt, hvis de kommenterede på det herinde 😉

      Ha’ en god aften!

  2. Godt indlæg! Jeg er enig i meget af det, og jeg har faktisk selv strejfet over, at I lå “så langt” nede. Dog er det vigtigt at overveje antallet af kunder i forbindelse med sammenligning af butikkerne på Trustpilot. Hvem skal eksempelvis score højest af Meebox og et mindre webhosting firma med en brøkdel kunder i forhold til jer men udelukkende 5 stjernede anmeldelser? Uden overhovedet at vurdere kvaliteten af jeres support (som i øvrigt har været super ved mine sager), kan det jo være, at det mindre firma simpelthen leverer kick ass kundesupport og “gør alt” for deres få kunder – og er det ikke netop dette, at scoren skal afspejle?

    Jeg bruger selv Trustpilot, dog indtil videre en smule begrænset – det skal være der for de få kunder, som er skeptiske og/eller blot skal overbevises. Jeg kan forstå, at I betaler for løsningen. Er det noget du kan anbefale?

    • Jeg synes i hvert fald at det er bemærkelsesværdigt, at 27 anmeldelser kan trumfe > 400 gode anmeldelser (ud af 436). Det bør i mine øjne være grundlag nok for, at indlede en diskussion om, hvorvidt der er flere parametrer som skal indregnes i TrustScore algoritmen (som beskrevet i bloggen – gider ikke gentage dem ).

      Selvom vi selv udnyttede det i starten, synes jeg at det er alt for nemt at komme helt til tops på Trustpilot med fx 27 gode anmeldelser fra folk med nogenlunde “reputation”, og dermed slå firmaer med mange hundrede gode anmeldelser.

      Vi betaler for det og bruger det som markedsføringsværktøj – set fra en virksomheds synspunkt, er det det, som TP er bygget til. Det er kun det værd, hvis man har god kundeservice og får gode anmeldelser. De kommer af sig selv med den gode kundeservice, som jo er en SELVFØLGE Vi er glade for at bruge det, selvom det til tider kan være frustrerende…

  3. Jeg kender 2 personer der har arbejdet ved trustpilot. Den ene i udvikling og den anden i markedsføring og deres algoritme er bestemt ikke der hvor de har fokus.

    Jeg ser stadig mange måder at snyde på og har ved tidligere firmaer desværre været nød til at benytte dette for at kunne konkurrere med andre der snyder på trustpilot.

    Lige pt. er et stort problem at tjekke dem der skriver anmeldelser på pricerunner f.eks. da man frit kan oprette sig der. Selvom det kun tæller 1/10 så kan du hurtigt få 500 anmeldelser på pricerunner.

    Jeg har også selv oplevet uberettigede anmeldelser, selvom 95% er berettigede så kan du meget let blive ramt af de få uberettigede, især i en branche hvor der sker fejl ved alle.

    Desværre kan du også stadig presse trustpilot med prisen, det er jo sjovt at de ikke i det mindste har vejledende priser på deres hjemmeside? Eller at man “host” kan få fjernet anmeldelser “host” hvis du er villig til at betale prisen.

    Men de har forbedret sig betydeligt over de seneste par år og er efter min mening mere troværdige end nogensinde før. Problemet med at sige at de er utroværdige er, hvem er mere troværdig?

    • Word of mouth 🙂

      Jeg har aldrig oplevet at man kan købe sig til at få fjernet en anmeldelse. De gange vi har bedt dem kigge på en, har vi måttet dokumentere hårdnakket hvorfor vedkomne enten lyver eller slet ikke har været kunde hos os. Så på den front har de oppet sig. Men det er også hammer-nødvendigt! Ellers er det jo ubrugeligt. Det er kun i det omfang, at Trustpilot sørger for at være troværdige, at vi som virksomhed kan bruge dem som markedsføringsværktøj (og dermed gider betale for deres produkt).

      E-Mærket (hvis nogen kan huske det) er et pragteksempel på, hvordan man IKKE skal gøre. Jeg ville aldrig betale for det mærke, for ingen i dag kender det. De har intet gjort for at markedsføre værdien af at have E-mærket, og så er det for mig som butiksejer et ubrugeligt stempel.

      Så ja, TP skal fortsætte kampen med at give retsvisende billeder af de virksomheder, som anmeldes. Heriblandt både stoppe snyd og sikre at deres TrustScore algritme giver et retsvisende billede. Som jeg vist også skriver i bloggen, er de længere end nogensinde før i denne process – men endnu ikke i mål.

      • Det sjove ved E-Mærket er faktisk at der er en ældre målgruppe der stadig husker det meget tydeligt. Især mænd i alderen 25-35 har jeg fundet ud af.

        Det værste er at denne målgruppe er meget oppe på mærkerne om man har e-mærket, men som den yngre generation stille og roligt bliver ældre betyder det mindre og mindre.

        Det er ihvertfald min erfaring da vi lavede undersøgelser med det for snart 2 år siden, og som du siger har jeg ikke set nogle former for markedsføring for det siden. Men hvis du havde prøvet at få det så ville du opleve at de laver nogle ret sindsyge analyser af klientens hjemmeside, men derefter ikke rigtigt følger op på det. De støtter dog også folk rigtigt godt hvis der senere er problemer.

  4. Du har helt ret. Vi har fulgt 1 af de større spillere på markedet indenfor sundhed i længere tid og der eksisterer både falske anmeldelser, konstruerede anmeldelser og sletning af negative anmeldelser. TrustPilot kan ikke 100% levere end troværdig bedømmelse, da de ikke kan verificerer de egne opfundne anmeldelser som virksomheden bare godkender.

  5. Hej Anders

    Allerførst: Tak for de pæne ord om Trustpilot og din opbakning til konceptet. Vi tager dit indlæg som brugbar, konstruktiv kritik, og det er allerede delt med flere af mine kolleger.

    Når det er sagt, så er der ca. ligeså mange meninger om, hvordan TrustScoren skal beregnes, som der er forslag til startopstillinger på landsholdet. Vi kan ikke gøre alle tilfredse, men vi lytter til feedback’en – både fra virksomhedens side som her og gennem den feedback vi får fra forbrugerne. Samtidig er der en udfordring i at gøre det simpelt at forstå udregningen samtidig med at scoren er fair.

    Vi justerer kun TrustScoren, når det er nødvendigt. Vi hører fra virksomheder, der bruger deres stjerne-rating i deres markedsføring, de benchmarker (som du) mod konkurrenter eller de sætter milepæle for deres kundeservice ved at bruge TrustScoren. Det ønsker vi ikke at skabe usikkerhed omkring.

    Derimod ligger vi energien i at sikre, at anmeldelserne er ægte og at virksomhederne inviterer på en måde, så TrustScoren er retvisende. Det sidste er beskrevet i vores service guidelines, som alle virksomheder accepterer, når de opretter en virksomhedsprofil:
    http://legal.trustpilot.dk/company-service-guidelines

    15% af medarbejderne her arbejder i dag med kvalitetssikring. Hvis du eller andre oplever en virksomhed, der ikke indsamler anmeldelser korrekt, hører vi gerne om det på support@trustpilot.com – eller via rapporteringsfunktionen. Der kan dog være masser af gode og helt legitime grunde til at deres rating og antal anmeldelser pludselig stiger – oftest er det fordi virksomheden begynder aktivt at opfordre kunder til at anmelde dem.

    Og du har helt ret i, at det er et stort arbejde at kvalitetssikre. Derfor sætter vi pris på whistle-blowers, der hjælper med at opdage, når indsamling af anmeldelser ikke foregår korrekt. Vi oplever dog også, at mange virksomheder ikke er klar over hvad man må og ikke må. Det er vores opgave at oplyse om det, men virksomhedens ansvar at overholde.

    Mvh
    Joakim Ditlev
    Trustpilot

    • Hej Joakim,

      Jeg forstår og accepterer forklaringen – omend jeg stadig finder det mærkeligt, at et firma med 27 anmeldelser kan have højere rating, end et med > 400 top-gode (ud af 436) 🙂

    • Teoretisk spørgsmål. Føler du dig mest tryg ved at handle hos en virksomhed der f.eks. har 20 5-stjernede anmeldelser eller en virksomhed som har 190/200 5-stjernede anmeldelser?

      Bør TrustScore ikke bl.a. afspejle virksomhedens troværdighed og hvor forbrugeren kan føle sig mest tryg ved at handle? Jo flere anmeldelser, jo et mere korrekt billede af virksomheden får man.

      20 anmeldelser kan man nemt snyde sig til, så det kan potentielt være et manipuleret forsøg på at skabe troværdighed. Men vi må antage at man ikke kan slippe afsted med at 190 falske anmeldelser, hvorved at virksomheden med 190 gode anmeldelser er mere troværdig end virksomheden med kun 20.

  6. Hej Anders,
    Godt indspark i TP-debatten.
    Jeg kan fuldt ud forstå din frustration over situationen med konkolleger der har få anmeldelserog opnår højere score.
    Det ser jo i dag ud til at din kritik er blevet taget til efterretning, og den genberegning, som bliver foretaget – nu hver måned – har været til din fordel. Eller hvad? Måske har den ikke haft indflydelse? Jeg har jo ikke fulgt din score, så jeg er ikke klar over det.

    • Umiddelbart gik vi fra 9,3 til 9,2, men på længere sigt bør det straffe dem, som fik 60 stk. 5-stjernede på et par dage, fordi de lovede deres kunder store rabatter til gengæld for en flot anmeldelse (gæt selv hvilke dét var). Så i den forstand burde det have effekt. Der er to sider af det.

      På den ene side, giver det rigtig god mening, at det kun er de nyeste anmeldelser (læs: nyere end 180 dage), som tæller.
      På den anden side er det en måde at presse virksomheder til hele tiden at anvende TP og holde det “ved lige”, og dermed vand på deres dollar-mølle.

      Eller hvad?

      • Jeg synes egentlig ikke der er noget galt i at Trustpilot tjener penge. Det er et godt produkt, som er langt mere gennemsigtigt end de alternativer, som jeg har set andre steder.

        På et tidspunkt læste jeg noget om et andet anmeldelses-site, som virkede langt mere “betalende-kunde” orienteret. Noget om at kunder i butikkerne, der kom med indsigelser fik deres anmeldelser slettet, hvis ikke forretningen (der var kunde hos anmeldelses-sitet) var enig i deres klage. Idéen skulle være, at hvis den klagende kunde fik tilbudt en form for kompensation, så skal alt være godt. Uanset om den klagende kunde er tilfreds med sagen eller ej.

        Jeg mener desuden at TP er meget seriøse omkring reaktion på kritik af deres system. Som du selv skriver, har de forbedret det igennem årene. Jeg er i hvert fald tilfreds.

        Hvis du har noget bevis for at dine konkolleger har lovet rabat for 4 og 5-stjernede anmeldelser, så er det jo bare at sende det til TP. Det står klart i betingelserne for brug af TP, at man kun må belønne anmeldende kunder, hvis man tilbyder samme belønning til alle. Uanset rating de afgiver.

        • Selvfølgelig skal de da også tjene penge – det er det, som enhver virksomhed er sat i verden for. Men de har også for nyligt været en tur igennem møllen på G+, hvor der var et bemærkelsesværdigt mønster i, at virksomheder som betaler står bedre stillet end virksomheder som ikke betaler, når det kommer til at få fjernet dårlige anmeldelser. Det er ikke super heldigt.

          Jeg har selvfølgelig ingen konkrete beviser, men når der kommer 60 stk 5-stjernede på et par dage eller 3, så ser det lidt mærkeligt ud…

          Alt i alt gør TP det fint, og de forbedre sig løbende og lytter heldigvis når man kommer med feedback (se bare deres svar til denne blog). Jeg hilser også det nyeste tiltag velkomment. En 360 dage gammel anmeldelse er ikke meget værd i dag. Ligesom virksomheder der tidligere var gode, kan have tabt pusten, kan virksomheder som tidligere hang med røven i vandskorpen, også have taget sig sammen nu.

  7. Hej Anders
    Jeg er så fra det firma (Abakomp) med de 27 anmeldelser… sååå.. jeg lægger nok ikke skjul på at jeg syntes ordningen er ok. 🙂
    Men her er min begrundelse… Vi sælger næsten udelukkende dedikerede servere til momsregistrerede kunder i Danmark, der har brug for noget så kraftigt som en dedikeret server i stedet for et webhotel . Dermed har vi et kundepotentiale der ligger på 1% af det du har, og dermed nok også på samme procent tal i aktive kunder = kunder der kan skrive anmeldelser.
    Så bare fordi vi er en nichevirksomhed skal vi straffes? 🙂

    Hvad der egentlig er mest irriterende er at der ikke er en kategori der hedder dedikerede servere (som vi har forslået et par gange), så vi lander i webhotel kategorien som slet ikke er vores boldgade. Så vi bruger Trustpilot slet ikke i vores markedsføring og opfordrer heller ikke kunder til at skrive på trustpilot (men de gør det nu alligevel fordi de er glade for os), så egentlig kan vi være ligeglade.

    Jeg kan huske jer da i startede (primær fra Amino, hvor i lavede og stadig laver mange rigtig gode indlæg) og jeg er sikker på at i var meget glade for at i som nystartet virksomhed var meget glade for måden det blev regnet ud på, da i så også havde en chance for at komme op i rækkerne på trustpilot uden at i først skulle have tusinder af kunder.

    Ellers må jeg sige at du skrev et velskrevet og meget udførlig indlæg.. Ville bare lige give dig “den anden side” da der altid er 2 sider om en sag.

    Kollegial hilsen 🙂
    Markus

    • Hej Markus

      Tak for dit indspark på bloggen 🙂

      Selvom jeg godt forstår dit argument, er jeg stadig ikke enig. Der er to ting som i al almindelighed bør opdateres på Trustpilot. Det første er, at mængden af en type af anmeldelser bør vægte højere i stedet for at udvande hinanden, som i dag. Dernæst det vigtigste, nemlig at Trustpilot stadig ikke har formået at implementere periodisk opdatering af deres Trustscore. Den opdateres kun, når der kommer nyt anmeldelser. De lovede tilbage i september, at de ville løse det, så alle trustscores blev opdateret en gang om månden. De har jo en udfasingsregel der gør, at en anmeldelse efter 180 dage ikke længere tæller med i Trustscore. Det er fair nok, såfremt den blev opdateret jævnligt.

      I skal ikke straffes for at være nichevirksomhed. Men med min akademiske baggrund er det klart, at når datagrundlaget i nogle tilfælde er så ringe, bør det have indflydelse på, hvordan man udregner resultatet. At I (og et par andre i webhotel-kategorien) så i virkeligheden hører til et andet sted, er hvad det er.

      Go’ weekend 🙂

      Vh Anders.

  8. Hej Anders

    Utroligt lækkert at du sætter dig tid af til at sætte spørgsmålstegn ved TP’s måde at regne score ud på og rangere virksomheder. Jeg er meget enig med dig langt hen af vejen selv om det ikke lyder sådan (hvis du kan huske mig fra vores diskussion på Facebook).

    Jeg vil dig ret i at en virksomhed med 27 gode anmeldelser ikke skal have en HØJERE score end anden virksomhed med 400 gode anmeldelser, eller skal den? Jeg fristes til at sige man måske skal prøve at træde et skridt tilbage (er stor fan af den tankegang), og kigge på hvad vil det mest optimale være i forhold til formålet med TP både for forbrugerne, jer, men også TP selv. Som forbruger er det vel meningen at de skal give et retmæssigt billede af virksomheden så jeg kan se hvem jeg helst vil handle hos, og til det formål føler jeg ikke man KUN kan basere det på fx én score.
    Hvis jeg må benytte mig af et eksempel.

    Jeg ønskerat finde et webhotel til min forening, da jeg ikke ved så meget om det tekniske, og ikke har nogen mennesker i min omgangskreds vælger jeg at kigge på TP og se hvad andre har sagt om diverse virksomheder. Nu bliver det svært, hvad skal jeg som forbruger vælge. Jeg kunne vælge den øverste (internet123) med en god del anmeldelser, der har været i gang siden 2007. Længere nede at en anden virksomhed (Meebox) har været i gang siden 2010 med otte så mange anmeldelser. Med så mange anmeldelser er der også mange kunde, og de kan vel ikke tage fejl alle sammen? Jeg som forbruger ved da godt hvad jeg ville fortrække, hvis jeg ser bort fra deres TP score.

    Sidst men ikke mindst, har jeg et helt andet dilemma, hvis jeg som nyoprettet virksomhed bare gør det super godt, jeg har INGEN sure kunder på de første 3 – 4 mander virksomhedens har kørt. Skal man ”tilbyde” en Grace periode til nye virksomheder så de har mulighed for at komme op og slås med de tunge drenge, elle er det bar tough luck?

    For at opsummere, så ser jeg et problem omkring nye virksomheder, store virksomhed med mange anmelder, og forskellen mellem en dårlig og god anmeldelse.
    Håber det giver mening.

Skriv et svar

Required fields are marked *.