Permalink

0

Produktforbedring – Think Different!

Produktforbedring - Jeg løb en tur!

Produktforbedring – Jeg løb en tur! Tak til CitizenxCreation for lån af billede.

Jeg løb en tur. Det var hårdt – rigtig hårdt! Efter 7 dage med All Inclusive på et lækkert hotel i Sharm El Sheik, Egypten, vendte jeg sent torsdag aften tilbage til Danmark. Syv dage med All Inclusive har en dårlig vane med at påvirke formen med nedadgående kurver, så jeg blev enig med mig selv om, at jeg skulle løbe en tur dagen efter. Det var ikke fordi den var særlig lang (4,5km), men det var hårdt og satte en masse tanker i gang. Bevares – 7 dage på luksushotel med familien, øl der kom lige så hurtigt som vi kunne drikke dem og Steve Jobs bogen (som iøvrigt kan anbefales!) lagde nok en del af fundamentet til disse tanker. Ikke desto mindre fremmede løbeturen dem! Tanker om produktforbedring, virksomhedsstruktur og kundeservice.

Efter jeg har læst de ca. 650 sider om Steve Jobs liv, har jeg især bemærket to ting: 1) Tænk anderledes og 2) Skift dit miljø og begå dig med kreative mennesker.

Meget af det kan for mit vedkomne overføres direkte til Meebox og ApplicITy. I dit tilfælde, så tænk lige over det her et øjeblik, og læs videre bagefter: Hvad er dit produkt? Hvad er det, som dine kunder betaler for?

Giv kunderne det, som de vil have i morgen.

Jobs hadede markedsundersøgelser. Problemet med dem er (angiveligt), at de fortæller dig hvad kunderne ved og vil have i dag. Når du, som innovativ iværksætter, skal lave dit produkt, skal du lave det, som kunderne vil have i morgen! Det, som de vil have i dag, er allerede opfundet af en anden – så glem det. Bevares, Meebox har ikke ligefrem opfundet den dybe tallerken endnu, men – uden at jeg desværre kan afsløre for meget endnu – arbejder vi på en række tiltag, som netop er hvad vi forventer kunden vil have – i morgen!

For at vende tilbage til min løbetur: Når jeg løber, styrketræner eller generelt motionerer på en måde, som ikke kræver at hjernen er slået til (her dur fodbold/håndbold/badminton fx. ikke for mit vedkomne), så tømmer jeg hovedet og har fundet mig selv åben for input. Tanken slog mig: Hvad er vores produkt? Hvorfor vælger kunderne egentlig os fremfor en konkurrent? Hvordan forbedrer vi produktet? Produktforbedring! I mit tilfælde er det områder som brugervenlighed, stabilitet & kundeservice som er i fokus, og – selvom det virker rimelig åbenlyst når jeg nævner det her – har jeg alligevel fundet, at når man har kørt i et par år, skal der ny fokus på disse kerne-områder for at holde dampen oppe.

Produktforbedring handler om at genopfinde sig selv.

Tilbage til Steve Jobs biografien: Overvej lige, hvad Apple har lavet de sidste 10-15 år med først iMac, MacBook og senere iPod, iPhone og iPad. For hver produktgeneration har Apple kigget på den gamle version, fundet ud af hvad de kan forbedre, produceret og re-factored hundredevis af prototyper, og endeligt udvalgt og lanceret produktet i en ny og bedre udgave. Ofte med det resultat, at de har slået egne salgsrekorder – igen.

Kig på dit produkt, og spørg dig selv:

  • Hvad er mit produkts styrker og svagheder?
  • Hvilke elementer i mit produkt får mest kritik? – og hvordan forbedre jeg de punkter?
  • Hvordan forbedrer jeg mit produkt, så det passer til de ønsker, som mine kunder har i morgen?

Især den sidste er svær, men det er også den, som kan være guld værd!

På samme måde, som det ikke nytter noget at have verdens bedste produkt, hvis ikke der er nogen som kender til det, så nytter det ikke noget at have verdens bedste sælger, hvis produktet er noget skidt. Måske i en kort periode – men bare rolig, det skal nok indhente dig før eller siden. Det seneste eksempel var da Match2Web var i Kontakt på DR1, fordi de solgte katten i sækken til deres kunder. Netop derfor er det hammer-vigtigt, at dit produkt spiller 100%. Jobs mener selv, at Apples store styrke er, at de har én bundlinje som afdelingerne arbejder sammen om. Det er ét fællesskab, ikke afdelinger som konkurrerer mod hinanden. Designerne udtænker et design, som er brugervenligt og hvad de forventer kunderne vil have (i morgen!), og ingeniørerne får herefter lov til at implementere det. Kundens behov er førsteprioritet – ikke ingeniørens. En tankegang som jeg personligt tror, at mange vil kunne gavne af at kigge nærmere på.

Hjælp dig selv til at tænke ud af boxen

Du har sikkert allerede fået tudet ørerne fulde af “tænk ud af boxen” (think different, hint hint), og det mener jeg også er vigtigt – så bliv ved med det! Når du tænker ud af boxen og åbner dig selv for nye input og ny inspiration, som kan hjælpe dig til at forbedre dit produkt, og deraf forhåbentlig få nye og flere kunder ombord.

Hvad enten du bedst opnår denne “tænk-ud-af-boxen-tilstand” ved at løbe en tur, læse en bog som inspirerer dig (fx biografien om Jobs) eller noget helt tredje, så tag dig tiden til det ind imellem. Jeg har fundet, at det er en god investering i det lange løb, og det har hjulpet mig til at finde løsninger på ting, jeg ikke tidligere har kunnet løse.

(Sidekommentar: Jeg er allerede gået i gang med næste bog!)

Author: Anders Eiler

Anders er serie-iværksætter, programmør og teknisk chef hos Meebox. Uddannet cand.polyt ved Aalborg Universitet og tosset med det meste sport.

Skriv et svar

Required fields are marked *.