Permalink

0

Fra webhotel til cloud.

At finde den rette webhosting-løsning handler i høj grad om en kombination af behovsafdækning og forventningsafstemning. Fejler en af de to, bliver det en dårlig oplevelse for både kunde og leverandør. Start med at spørge dig selv: Hvad har jeg faktisk brug for?

Forskellen på et delt webhotel, værende dem til til en 10’er eller et par 100 pr. måned, og en web-cluster løsning, hvor en række af servere med forskellige formål arbejder sammen for tilsammen at have de nødvendige ressourcer for at kunne vise én hjemmeside, er selvsagt stor. Et billigt webhotel egner sig til hosting af hjemmesider, der har behov for den kvalitet, som der ligger i en discountvare, mens jeg finder det er direkte uansvarligt at missionskritiske hjemmesider, store webshops mv. hostes på delte webhoteller.

Uanset om jeg her taler om en løsning til 10kr eller 10.000kr pr. måned, antager jeg at oppetiden, driftsstabiliteten og funktionaliteten af produktet er i orden. Selvom et webhotel koster en 10’er, skal det være online og tilgængeligt. Fokus er i stedet på skalérbarhed!

Hvad sker der, når din webshop pludselig kommer i TV, eller dit koncept får positiv omtale på forsiden af Børsen? Svaret er et rungende “ingenting”, hvis ikke din hostingløsning kan følge med og vise din hjemmeside til de mange samtidige nysgerrige besøgende.

Når du som hjemmesideejer skal finde den rette hostingløsning til din hjemmeside, er først behovsafdækningen og dernæst forventningsafstemningen med leverandøren nøglen til success.

Behovsafdækning

Behovsafdækning handler om, at du skal se dig selv dybt i øjnene, og svare (realistisk!) på en række spørgsmål om dine behov til webhosting. En indledende, men på ingen måde fuldt dækkende liste af spørgsmål, kan inkludere:

  • Hvilken funktion har hjemmesiden? (blog, webshop, intranet, community etc.)
  • Er hjemmesiden missionskritisk? Hvis ja, i hvilket omfang og hvorfor?
    • Hvilket impact har det på dig og/eller dine kunder/brugere, når nedetid indtræffer? (ja, når – ikke hvis).
    • Hvilke foranstaltninger skal foretages for hurtig reetablering af forbindelsen ifm. udfald? Krav til redundans mv.
  • Hvem udvikler hjemmesiden og hvor stor er fleksibiliteten ift. at lave ændringer i hjemmesiden, med henblik på optimering?
    • Husk, at en hjemmeside aldrig kan afvikles hurtigere, end dens kildekode tillader! God hjemmesidedrift er en kombination af god hosting og en korrekt opsat hjemmeside.
  • Hvor mange besøgende har hjemmesiden, og hvor kommer de fra? Både når der er stille, på en normal dag, og når du havner på forsiden af Børsen!
    • Hvis besøgende kommer fra hele verden, kan et CDN (Content Delivery Network) være en fordel!
  • Hvad er krav og forventninger til skalerbarhed på kort og lang sigt?

Det handler om at få afdækket nuværende og forventede fremtidige behov. Ved at kende de fremtidige behov, er det muligt at designe en hostingløsning, som over tid kan skalere til at matche behovet uden, at det kræver, at hele løsningen laves om.

Du behøver som hjemmesideejer ikke have en teknisk forståelse for hvordan din hjemmeside virker, eller hvilken hostingløsning der er den rette, men det er nødvendigt at du kender dine krav og behov til, hvordan du ønsker hjemmesiden skal driftes. Det er udgangspunktet for, at nogen, som ved mere om både hjemmesideudvikling og hjemmesidehosting end dig, kan rådgive dig korrekt.

Forventningsafstemning

Når du har gjort dig klart, hvad dine behov til hosting er, skal du i samarbejde med en leverandør have designet den rigtige løsning. Mange af de kunder, som jeg har arbejdet med i Meebox, skal ikke bruge mere end det, som et af vores billige webhoteller kan levere. Det er en løsning, hvor flere kunder deles om samme server. Afhængigt af størrelsen på webhotellet har man adgang til en større eller mindre del af denne delte server. Den type løsning passer rigtig godt til personlige hjemmesider, visitkorthjemmesider og små webshops. Med i prisen er support på selve webhotellet, ligesom man kan have sin e-mails hosted på webhotellet.

Omvendt er der også mange kunder, som ikke indser, at de skal bruge en større hostingløsning. Større hjemmesider med mange samtidige besøgende eller behov for stor skalerbarhed kan ikke klare sig med et delt webhotel. Hvis nogen fortæller dig det, lyver de. Hvis du har din hjemmeside i et delt miljø, og den bliver utilgængelig grundet mange samtidige besøgende, er det nemt at give skylden til hostingudbyderen. I virkeligheden bør du kigge indad – du har fået det produkt, du har betalt for, men burde måske have haft en større løsning.

Min (måske åbnetlyse?!) erfaring er, at de fleste ønsker højeste mulig oppetid (gerne 100%, selvom jeg igen-og-igen prøver at forklare, hvorfor det ikke er muligt!), højeste mulige performance (hint tilbage til sammenspillet mellem hjemmesidens kildekode og den underliggende hostingplatform) og en form for sikkerhed, så deres side altid kører videre. Høj oppetid, god performance og sikkerhed kan jeg og Cloud.dk sagtens levere – men det kræver, at en anden del af forventningsafstemningen falder på plads; Prisen. Jo før det accepteres, at kvalitet kommer med en pris, dets lettere bliver det at leve med – og så kan vi begynde at tale sammen! Til gengæld bliver resulteret tilsvarende bedre.

Det handler ikke om at vælge den ene udbyder fremfor den anden. Jeg kan til fulde stå inde for mine forretninger i Meebox og Cloud.dk, for jeg ved, hvad de kan levere. Det handler i højere grad om dialog mellem kunde og leverandør, så den rigtige løsning leveres, der opfylder de krav og behov kunden har. Hertil kræves både en forståelse af, at et webhotel til 10kr. eller 100kr. pr. måned ikke altid er den rette hostingløsning, men også en forståelse af, hvad de forskellige hostingprodukter kan levere kontra hvad du skal bruge.

Author: Anders Eiler

Anders er serie-iværksætter, programmør og teknisk chef hos Meebox. Uddannet cand.polyt ved Aalborg Universitet og tosset med det meste sport.

Skriv et svar

Required fields are marked *.