Permalink

3

Det nye DK-Hostmaster

Vi havde i sidste uge fornøjelsen af at have Susanne og Inge fra DK-Hostmaster på besøg hos Meebox. En lille times uformel snak om dem og deres forretning, lidt om vores, samt hvad fremtiden bringer for .dk domæner. Noget af det, som overrasker mig meget, er det kæmpe bagvedliggende apparat som skal godkende selv små ændringer og beslutninger (Dansk Internet Forum, Erhvervsstyrelsen etc.) ifm. administrationen af .dk domæner. Det er ikke noget, man bare lige gør.

Dette indlæg handler om mit syn på fremtiden for DK-Hostmaster og håndteringen af .dk domæner.

Af samtalen med Susanne og Inge kunne jeg forstå, at mange registratorer brokker sig over teknikken:

  • Det er for svært at registrere domæner med e-mail formularen.
  • Domæne-redelegering er besværligt.
  • Der mangler EPP-koder.
  • etc. etc.

Dette indlæg handler ikke om de tekniske ting. Jeg har selv programmeret løsninger til Meebox, som integrerer med DK-Hostmaster. Nej, det var ikke en spændende opgave, men det skulle gøres én gang, og så har det fungeret upåklageligt til registrering og redelegering af mange, mange tusinde .dk domæner siden. Dette indlæg handler derimod om forretningsmodellen.

Det sorte får.

DK-Hostmaster (DK-H) fungerer på mange måder anderledes, end øvrige TLD administratorer. De differentierer sig blandt andet ved:

  • DK-H tilbyder slutkunden at betale fornyelse til kostpris direkte hos DK-H.
  • Slutkunden har et “selvbetjeningspanel” hos DK-H hvorfra de kan administrere, forlænge, redelegere og opdatere informationer til slutkundens .dk domæner.
  • Enhver virksomhed kan blive registrator, såfremt der indbetales et depositum på kr. 25.000,-

De fleste andre TLD administrators tillader slet ikke virksomheder i den størrelse, som jeg arbejder med, at blive direkte registrator hos dem, så her køber vi domæner igennem en re-seller. Men fælles for dem er, at de 1) ikke håndterer slutkunder, 2) ikke opererer med transparante kostpriser og 3) overlader administrationen af domænerne til registrator-virksomheden.

Problemet med DK-Hostmasters nuværende forretningsmodel.

… er fokus! Eller rettere, mangel på samme. For udover at DK-H både teknologisk og processmæssigt fungerer anderledes end øvrige TLD administratorer (herunder førnævnte, processer ift. redelegering etc.), hvilket i mange tilfælde gør, at man er nødsaget til at lave special-integrationer til .dk domæner, er problemet de ting, som man har valgt at fokusere på. Udover at være .dk administrator, fungerer DK-Hostmaster som support-organisation for slutkunderne, hvor der bl.a. skal ydes support på spørgsmål vedr. fakturering, redelegering etc.. Men det er kun en halv indsats, for det er ikke muligt for slutkunderne at registrere nye .dk domæner direkte ved DK-H.

Det betyder, at vi har en situation, hvor DK-H står for:

  • Fornyelser.
  • Redelegeringer.
  • Slutkunde support ift. de to ovenstående.
  • Teknisk support på .dk infrastrukturen.

– altimens registratoren (fx Meebox) står for:

  • Første registrering af .dk domæner.
  • Relaterede produkter såsom webhosting (et .dk domæne købes sjældent alene).
  • Slutkunde support ift. domænet og hostingen, DNS opsætning etc.

Det giver slutkunden et så broget og forvirrende billede af, hvem som står for hvad, at jeg har oplevet slutkunder, som kontakter mig og spørger, om DK-H er et fupfirma, som prøver at snyde dem for penge.

Det kræver ikke en MBA at regne ud, at den forretningsmodel ikke fungerer i praksis. Det er naturligvis muligt for registrator at sætte sig selv som “betaler”, og dermed håndtere betaling af fornyelse af et .dk domæne på vegne af slutkunden, og blot viderfakturere beløbet. Det skaber imidlertid to andre problemer. Først, så er registrator næsten nødsaget til at tage en højere pris end kr. 45,- for ikke at tabe penge på handlen. Og dernæst, hvis de endelig gør det, hvilken slutkunde, som er ved sine fulde fem, vil så acceptere den aftale og betale mere?

Argumenterne for at beholde den nuværende forretningsmodel

Ophavsmændende bag den nuværende forretningsmodel mener naturligvis, at der er en række gode argumenter for, hvorfor den skal bestå. Jeg vil nøjes med at kategorisere dem som “argumenter”.

Der tales rigtig meget om at beskytte forbrugeren – slutkunden. Beskytte dem imod kunstigt høje priser eller beskytte dem imod ondsindede personer eller virksomheder, som holder deres domæner som gidsler.

Men men men men… Jeg ved naturligvis ikke, hvem du som læser er, men hvis du har fulgt med de sidste par år, kender du også til bl.a. buydomains.dk (læs deres Trustpilot her). Ved i eget navn at registrere domæner på vegne af slutkunderne, formånede de 1) at kræve urealistisk høje priser for domænerne, 2) holde kundernes om gidsler og 3) forhindre dem i at flytte domænet væk.

Det andet argument er prisstrukturen. Ved åbent at reklamere med, at et .dk domæne koster kr. 45,- inkl. moms kostpris pr. år, sikrer det total transparens for slutkunden. Vores gæster fra DK-H løftede øjnbryn, da jeg spurgte hvad forskellen var på DK-H og Danmarks Radio. Begge sidder på et urørligt og (i nogen omfang) statsdikteret monopol-marked. Det er måske også i nogens interesse at have det sådan, og prismæssigt helt sikkert i slutkundens interesse. Det stiller imidlertid registratorerne og markedet i al almindelighed i en meget ugunstig situation.

Mit bud på det nye DK-Hostmaster.

Hvis jeg kunne designe DK-Hostmasters forretningsmodel fra bunden, ville jeg lægge vægt på følgende værdier:

  • Fokuser på at være TLD administrator, og håndter udelukkende de største registrators. Lad alt derunder fungere med en multi-tier reseller struktur.
  • Hav en prisstruktur, som tillader registrators at definere deres egne priser, udfra lukkede kostpriser.
  • Lad registrator håndtere slutkunden og al engagement med slutkunden. Herunder også fornyelse af domæner (som det er kendt fra bl.a. .com, .net og .org domæner).
  • Følg de teknologiske standarder, som anvendes af andre TLD administrators, fremfor at forsøge at opfinde den dybe tallerken igen.

Jeg er af den overbevisning, at man skal gøre det, som man er bedst til, og lade andre om resten. Vi udøver det i stor stil i Meebox, hvor de ting, som vi ikke nødvendigvis er de bedste til eller synes er særlig sjovt eller spændende, ofte er outsourced til andre partnere (fx vores datacenter-partner Netgroup eller økonomi-partner KPMG). Det samme skal gøre sig gældende her.

Jeg er helt bevidst om, at mit bud på en ny forretningsmodel vil give slutkunden højere priser, men det ser jeg ikke som et problem. .dk domæner er i forvejen langt det billigste TLD at registrere. Det er så billigt, at DK-H har oplevet opkald fra kunder, som ikke forstår hvorfor deres domæne er suspenderet grundet manglende betaling. “Det er jo bare 45kr???”. Derudover bruger registrators som Meebox og vores konkurrenter i dag meget tid, mange penge og ressourcer på at markedsføre salget af .dk domæner, uden at vi på lang sigt får noget ud af det, andet end vi gratis opbygger en kæmpe kundedatabase inde hos DK-H. Det fungerer naturligvis heller ikke på lang sigt.

Frygten for “karteldannelse” som kunstigt presser prisen op på tre eller fire gange mere, end hvad den reelt set “burde” være, tror jeg ikke på. Der vil altid være skruebrækkere præcis som Meebox var det, som dumper prisen og tager det som udgangspunkt for at gøre entré på markedet. Derefter er de andre nødsagede til at følge med. Derudover tror jeg helt generelt, at fri og sund konkurrence er bedre end monopol.

Kampen for at nå i mål med dette er lang. Meget lang. Udover tjansen som .dk administrator snart skal i udbud, så skal man igennem førnævnte Dansk Internet Forum, Erhvervsstyrelsen og iøvrigt lovgivningen, da administrationen af .dk domæner er underlagt domænelovgivningen. Nedenfor er en sammenpresset og prioriteret liste af ændringer, som jeg håber samfundet vil indføre i administrationen af .dk domæner.

  1. Fuldstændig adskillelse imellem administrator, registrator og registrant (slutkunde).
  2. Lukket forhandlerpris af .dk domæner, som tillader registrators selv at udregne deres d/b og prissætte nysalg og (vigtigst) fornyelse af .dk domæner efter egen bedste vurdering.
  3. Teknologisk compliance med “standard”-måden, som tld administration håndteres på.

Jo før, dets bedre.

Update: Mange af de idéer og tanker jeg går med, ligger ikke langt fra det, som organisationen dotDK forslog sidst, at administrationen af .dk domæner var i udbud. De tabte som bekendt udbuddet. Så må vi vente og se, hvad næste runde byder. Måske en ny spiller, eller en “bevægelse” som kan skubbe tingene i en ny retning.

Author: Anders Eiler

Anders er serie-iværksætter, programmør og teknisk chef hos Meebox. Uddannet cand.polyt ved Aalborg Universitet og tosset med det meste sport.

3 Comments

  1. Jeg betaler gerne en lille smule ekstra for at fx meebox automatisk forlænger mine domæner. Det spare mig for bekymringer om hvor vidt en faktura der kommer med email forsvinder i spamfolderen eller lignende og domænet derfor forsvinder.
    Det optimale var selvfølgelig at der ikke var tale om over priser, men det er vidst ikke realistisk at nogen tilbyder en service gratis i dagens Danmark.

      • Min erfaring viser, at mange sætter pris på, at have alle deres betalinger samlet ét sted. Især når man har et stort engagement med mange domæner/hoteller etc. Men ja, det er en “blød” værdi ift. nogen af de andre argumenter, som jeg forsøger at fremlægge ovenfor.

Skriv et svar

Required fields are marked *.